KALENDERHYSTERI



Foto: Daniella Witte 2011


Det här var vår adventskalender till barnen från förra året. Enkel och dekorativ blev den men i år har vi bestämt oss för att  vi skippar den här traditionen då vi tyckte paketöppnandet varje dag tog udden av den spänning och förväntan som vi ville det skulle vara kring julklapparna på självaste julafton.......... 

I stället tänker jag att vi lägger krutet på julpyssel och bak under december månad. Mysstämningen blir ofta på topp i dessa aktiviteter och det är den jag vill åt!

Hur gör ni där hemma med kalendrar till era barn, och vad har ni för erfarenheter av det?

/D

10 kommentarer:

Nilla sa...

Hos oss har vi adventspresenter till barnen. De får öppna varsin present när det är adventssöndag. Det är tillräckligt att komma på. Vi hänger inte upp dem någonstans utan de har bara "dykt upp" tills söndagsmorgonen! Vi tänder ljusen och änglaspelet och äter frukost. Oftast är det dessa paket som är från mig och mannen. På julafton och juldagen kommer paketen från våra föräldrar. (eller tomten) :-)

livinganddreams.blogspot.com sa...


"När mina var mindre fick dom kalenderpaket från sina fastrar.. massa små grjs som ändå kostar en del men sen bara blir som skräp.. näe, nu blir det ngt mer användbart bara till dom fyra adventen :)

Tess

Lina sa...

Ååå jag kommer ihåg dessa bilder. Så väldigt fina. Vi har struntat i varjedagspresenter. Tycker precis som du att julfton är något att längta till. Inte att ha i 24 dagar. En fin chokladkalender räcker långt härhemma!

Maskinistfrua sa...

kalenderhysteri - det var bra sagt:) Vi har hatt det tidligere, men i år orker jeg rett og slett ikke. Jeg har gått til innkjøp av den vanlige billige sjokolade kalenderen som jeg selv fikk da jeg var liten. Etter at alle lukene var åpnet, dryppet vi stearin i de forskjellige lukene hvor figur sjokoladen lå:) Så koselig barndomsminne. Det skal også mine 3 små få gjøre i år♥

emma ::emmas designblogg:: sa...

Jag har aldrig förstått det här att man ska få presenter hela december. När startade den traditionen egentligen? Det fanns inte när jag var liten iaf.

Mina barn har aldrig haft paketkalender, och jag tror faktiskt inte ens de vet att det finns, för frågan har aldrig kommit upp. De första åren var de nöjda med vanliga "bildkalendrar" men sedan har de fått chokladkalendrar. Det är väl tillräckligt lyxigt att få godis varje dag, tycker jag!

Anonym sa...

Våra två större barn (7 och 11) har flera år velat ha varsin Lego-kalender, alltså en sådan som man köper färdig i butik och så finns det en liten Lego-grej i varje lucka. Den yngre valde Lego Friends i år och den äldre Lego City. Enkelt, behändigt och förhållandevis billigt, och så får de saker som hör ihop med något de redan har.
/M

Unknown sa...

vet, jag tror minsann vi skippar den där dagliga paketöppningen vi också. vi har dessutom en födelsedag nu i december och hela paket-grejjen blir hysterisk. även om jag ÄLSKAR de där fina kalendrarna. det gör jag.

i år satsar vi på lite större presenter vid födelsedag & julafton. och däremellan så äter vi lite extra socker och gör annat mys :)

ulrika

ps. din blogg är GRYM!!! är väldigt imponerad av alla dina vackra bilder och saker som du tar dig an.

Dagný Björg • Dagfar sa...

Love love this!

Volang-Linda sa...

Fin var den i alla fall men kan absolut förstå hur ni tänker även om jag inte har några egna barn (än).

Älskar din blogg by the way!

Jennica... sa...

Hmm.....det är väl bara att erkänna att jag har en presentkalender till mina tjejer! :) De älskar det verkligen och det blir en mysig stund på morgonen då vi öppnar presenter. Det är bara mindre saker men de tycker det är så spännande att se vad som finns i paketen!

I år har jag faktiskt washitejpat upp en stor gran på väggen! Jag har spikat upp små spik där jag hängt upp paketen som är små påsar som jag knutit röd/vita band runt. Och på samma små spik har jag hängt upp ljusslingor. Det blev riktigt fint! :)

Kram Jennica